الاثنين، 4 نوفمبر 2019

نظرة على المجلات العلمية الدولية فى مجال التربية وتكنولوجيا التعليم

المجلات العلمية الدولية فى مجال التربية و تكنولوجيا التعليم 


 هدف المقال:

يهدف المقال إلى التعريف ببعض المجلات الدولية فى مجال التربية وتكنولوجيا التعليم بغرض إتاحة كافة المعلومات عن تلك المجلات، فكثيراً ما يقع طلاب الدراسات العليا من الماجستير والدكتوراة فى عدم اليقين بالمجلات الدولية فى مجال التربية وتكنولوجيا التعليم.

Aly Mousa
Ali.Moussa@suezuniv.edu.eg
facebook.com/Ali Mousa
@AlyMousa13



المقال:

1- مجلة The Electronic Journal of e-Learning :

الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: 250 جنية إسترلينى ( حتى عام 2019 م )، تشير المجلة أن تلك المصاريف من أجل تغطية نفقات النشر.
رقم التصنيف الدولى: ISSN 1479-4403
لغة النشر: الإنجليزية

الناشر: Academic Conferences and Publishing International Limited
المملكة المتحدة - الإتحاد الإوروبى ( وقت كتابة المقال لم تخرج بريطانيا من الإتحاد الأوروبى رسمياً)
EJEL is published by Academic Conferences and Publishing International Limited
33 Wood Lane, Sonning Common, Nr Reading, RG4 9SJ, UK

وصف المجلة:

توصف المجلة بأنها توفر فرصة للمشاركة فى دراسة و تطوير وتنفيذ مبادرات تعزيز التعليم بالتكنولوجيا (تكنولوجيا التعليم) و تكنولوجيا المعلومات والإتصالات فى التعليم والمؤسسات.

The Electronic Journal of e-Learning is an opportunity for those involved in the study, management, development and implementation of technology enhanced learning and ICT initiatives in education and organisations.


واجهة موقع المجلة على الإنترنت 

مجالات النشر فى المجلة:

تتيح المجلة النشر فى المجالات التالية:
  • Blended learning
  • Digital Literacy
  • Digital Co-production
  • e-Learning in the Workplace
  • Evaluation, Testing and Assessments
  • Flipped and/or Video-streamed Classrooms
  • Global, local and/or multi-sited perspectives
  • Learning Analytics
  • Learning Management Systems
  • Mobile Technologies
  • MOOCs
  • Pedagogy
  • Social Media
  • Teacher Training and Teacher Professional Development



2- مجلة:
 The International Journal of E-Learning and Educational Technologies in the Digital Media 


الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: لا يوجد مصاريف للنشر 
رقم التصنيف الدولى: ISSN 2410-0439 - online  
لغة النشر: الإنجليزية

الناشر: جمعية المعلومات الرقمية و الإتصالات السلكية 
أقليم هونج كونج - جمهورية الصين الشعبية 
( أقليم ذات نظام خاص (رأسمالى)  يتبع منذ العام 1998م جمهورية الصين الشعبية بعد أنتهاء أدارة المملكة المتحدة على الجزيرة)

Owner: The Society of Digital Information and Wireless Communications
Managing Officer: Frelyn Esteves
Administrative Office: 20/F, Tower 5, China Hong Kong City, 33 Canton Road, Tsim Sha Tsui, Kowloon, Hong Kong

واجهة موقع المجلة على الإنترنت 

وصف المجلة:

توصف المجلة بأنها توفر منتدى للعلماء والمهندسين والممارسين لعرض أحدث نتائج البحوث والأفكار والتطورات والتطبيقات فى مجال هندسة الحاسبات، تكنولوجيا المعلومات، تقنيات المحمول.



The IJEETDM International Journal of E-Learning and Educational Technologies in the Digital Media aims to provide a forum for scientists, engineers, and practitioners to present their latest research results, ideas, developments and applications in the field of computer architectures, information technology, and mobile technologies. Original unpublished manuscripts are solicited in the following areas including but not limited to

مجالات النشر فى المجلة:

تتيح المجلة النشر فى المجالات التالية:

  • Intelligent Tutoring Systems
  • Security Aspects
  • Immersive Learning
  • Computer-Aided Assessment
  • Collaborative Learning
  • Errors in E-Learning-Community Building
  • Accessibility to Disabled Users
  • Context Dependent Learning
  • E-Learning Platforms, Portals
  • Mobile Learning (M-Learning)
  • Learning Organization
  • Standards and Interoperability
  • Virtual Labs and Virtual Classrooms
  • Digital Libraries for E -Learning
  • Joint Degrees
  • Web-based Learning, Wikis and Blogs
  • Authoring Tools and Content Development
  • Synchronous and Asynchronous Learning
  • Medical Applications
  • E-Learning Hardware and Software
  • AV-Communication and Multimedia
  • Ontologies and Meta-Data Standards
  • Simulated Communities and Online Mentoring
  • E-Testing and New Test Theories
  • Supervising and Managing Student Projects
  • Distance Education
  • Pedagogy Enhancement with E-Learning
  • Metrics and Performance Measurement
  • Assessment Methods in Blended Learning Environments
  • Assessment and Accreditation of Courses and Institutions
  • Course Design and E-Learning Curriculae
  • Lifelong Learning: Continuing Professional Training and Development
  • Theoretical Bases of E-Learning Environments
  • International Partnerships in Teaching
  • Distance and E-Learning in a Global Context
  • Cooperation with Industry in Teaching
  • Higher Education vs. Vocational Training
  • Critical Success Factors in Distance Learning
  • Technology Enhanced Learning
  • Interdisciplinary Programs for Distance Education
  • Impact and Achievements of International Initiatives
  • Technology Support for Pervasive Learning
  • E-learning in Electrical, Mechanical , Civil and Information Engineering
  • Petroleum and Petrochemical Engineering
  • Energy and Environmental Issues
  • Groupware Tools
  • Educating the Educators
  • Blended Learning
  • Assessment Software Tools
  • Teacher Evaluation
  • E-Learning Success Cases



3- مجلة The International Journal for e-Learning Security :

الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: لا يوجد مصاريف للنشر 
رقم التصنيف الدولى: ISSN 2046-4568  
Impact Factor (IF): 14.288  

لغة النشر: الإنجليزية

الناشر: Infonomics Society
منظمة غير ربحية
لندن - المملكة المتحدة 
info@infonomics-society.org
infonomics-society.org

Infonomics Society
Level 33, 25 Canada Square, Canary Wharf
London, United Kingdom



واجهة موقع المجلة على الإنترنت 

وصف المجلة:

توصف المجلة بأنها مجلة تراجع من خبراء و تعد مفتوحة المصدر وهى تعد منتدى للنشر الإلكترونى للإبحاث الدولية عالية المستوى فى مجال التعليم الإلكترونى وأمن التعليم الإلكترونى وتصدر كل 3 شهور وهى مجانية للناشرين.




The International Journal for e-Learning Security (IJeLS) is a peer-reviewed and open-access journal. The IJeLS provides an international forum for electronic publication of high-quality scholarly papers in e-Learning and e-Learning Security. The IJeLS is published quarterly. It provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. The paper submissions, peer review process and publications in the IJeLS are free (no fees apply).  Authors retain the publishing rights without restrictions.



The objectives of the IJeLS is to provide free access to current research work and to bridge the knowledge gap between academia and professional researchers. We invite research papers that encompass conceptual analysis, design implementation and performance evaluation


مجالات النشر فى المجلة:

تتيح المجلة النشر فى المجالات التالية:


  • E-Learning Applications
  • Updated Mechanisms
  • Security and Privacy in E-Learning
  • E-Learning Security Auditing
  • Biometrics in E-Learning
  • Security Issues in E-Learning Assessments
  • Secure E-Learning Development
  • Digital Game-based Learning
  • Emerging E-Learning Markets
  • Architectures for Educational Technology System
  • Distance Education and Telelearning
  • Mobile Learning
  • Interactive Learning Environments
  • Digital Rights Management (DRM) for E-Learning


4- مجلة The International Journal of E-Learning & Distance Education:

الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: لا يوجد مصاريف للنشر 
رقم التصنيف الدولى: 292-8588 (IJEDE Online)   

لغة النشر: الإنجليزية & الفرنسية      ( ملحوظة لغة دولة كندا الإنجليزية والفرنسية )

الناشر: الشبكة الكندية للإبتكار فى التعليم 
the Canadian Network for Innovation in Education 
أووتوا - أونتاريو - دولة كندا 
cnie-rcie.ca
hello@cnie-rcie.ca


CNIE/RCIE
204, 260 Dalhousie
Ottawa, Ontario
Canada K1N 7E4
(tel) 613.241.0018
(fax) 613.241.0019

واجهة موقع المجلة على الإنترنت 

وصف المجلة:

تهدف المجلة تشجيع العمل العلمى فى التعليم الإلكترونى والتعليم عن بعد، وهى تعتبر منتدى لنشر المواد العلمية باللغة الانجليزية والفرنسية.

The International Journal of E-Learning & Distance Education (formerly the Journal of Distance Education) is an international publication of the Canadian Network for Innovation in Education (CNIE) / Le Réseau canadien pour l’innovation en éducation (RCIÉ). Its aims are to promote and encourage scholarly work in e-learning and distance education and provide a forum for the dissemination of international scholarship. Original material in either English or French is invited in categories of research articles, research briefs or book reviews. The opinions expressed in the articles of this journal are those of their authors, not the Board or staff of the Canadian Network for Innovation in Education.


مجالات النشر فى المجلة:

تتيح المجلة النشر فى المجالات التالية:

 Distance education, e-learning, online learning, open education, open learning, educational technology


5- مجلة International Journal of Emerging Technologies in Learning:


الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: لا يوجد مصاريف للنشر 
رقم التصنيف الدولى: eISSN: 1863-0383  
لغة النشر: الإنجليزية 

الناشر: الرابطة الدولية للهندسة عبر الإنترنت 
International Association of Online Engineering
فيينا - النمسا - الإتحاد الأوروبى 


International Association of Online Engineering
Kirchengasse 10/200
A-1070 VIENNA
Austria
واجهة موقع المجلة عبر الإنترنت 
وصف المجلة:

تركز المجلة وهى متعددة الإختصاصات نحو تبادل الإتجاهات ذات الصلة وكذلك نتائج البحوث وتقديم الخبرات لتطوير وأختيار عناصر التعليم المعزز بالتكنولوجيا.

This interdisciplinary journal focuses on the exchange of relevant trends and research results and presents practical experiences gained while developing and testing elements of technology enhanced learning.
It bridges the gap between pure academic research journals and more practical publications. So it covers the full range from research, application development to experience reports and product descriptions.


مجالات النشر فى المجلة:

تتيح المجلة النشر فى المجالات التالية:

  • Software / Distributed Systems
  • Knowledge Management
  • Semantic Web
  • MashUp Technologies
  • Platforms and Content Authoring
  • New Learning Models and Applications
  • Pedagogical and Psychological Issues
  • Trust / Security
  • Internet Applications
  • Networked Tools
  • Mobile / wireless
  • Electronics
  • Visualisation
  • Bio- / Neuroinformatics
  • Language /Speech
  • Collaboration Tools / Collaborative Networks


6- مجلة Education Research International:

الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: 950 دولار ( فى العام 2019) وتقول المجلة أنها مصاريف معالجة الإبحاث.
(The Article Processing Charge of Education Research International is USD 950)




رقم التصنيف الدولى: لم أستطع الحصول عليه  
لغة النشر: الإنجليزية 

الناشر: Hindawi Limited
لندن - المملكة المتحدة 

Hindawi Limited
Adam House, Third Floor
1 Fitzroy Square
London W1T 5HF
United Kingdom

واجهة موقع المجلة عبر الإنترنت
وصف المجلة:

توصف المجلة بأنها منصة للمقالات العلمية والبحثية حول جميع جوانب التعلم بإعتبارها مجلة دولية تهدف إلى تسهيل التبادل العالمى لنظرية التعلم.

Education Research International is a peer-reviewed, Open Access journal that considers scholarly, research-based articles on all aspects of education. As an international journal aimed at facilitating the global exchange of education theory, contributions from different educational systems and cultures are encouraged. The journal publishes research articles as well as review articles.

Education Research International is archived in Portico, which provides permanent archiving for electronic scholarly journals, as well as via the LOCKSS initiative. It operates a fully open access publishing model which allows open global access to its published content. This model is supported through Article Processing Charges. For more information on Article Processing charges in genera.



7- مجلة The International Journal of Multimedia:


الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: لا يوجد مصاريف
رقم التصنيف الدولى: لم أستطع الحصول عليه  (تعتبر مجلة جديدة)
لغة النشر: الإنجليزية 

الناشر: Sci Forschen Inc.
مدينة Milpitas, California - ولاية كاليفورنيا - الولايات المتحدة الأمريكية 

Sci Forschen Inc.
1525 McCarthy Blvd.
Suite 1200
Milpitas, CA 95035, USA
واجهة موقع المجلة عبر الإنترنت


وصف المجلة:

توصف المجلة بأنها منصة للمقالات العلمية والبحثية حول جميع جوانب التعلم بإعتبارها مجلة دولية تهدف إلى تسهيل التبادل العالمى 


the International Journal of Multimedia by SCI FORSCHEN is an open access journal dedicated to collecting, reviewing and publishing high quality articles and research work concerning the field of multimedia and its many applications in the world today. Multimedia solutions have many uses, and not all of them revolve around the entertainment industry. It is a powerful teaching tool and researchers find new applications for these services all the time. This journal collects these researches and makes them available to the public at large. The peer review model is used to ensure the quality of the journal, and SCI FORSCHEN has brought together global experts on the technology to assist us with the vetting and reviewing process.

مجالات النشر فى المجلة:
تتيح المجلة النشر فى المجالات التالية:

Subjects covered by The International Journal of Multimedia are:
Digital Multimedia Broadcasting

• Education and Training
• Analysis and Internet
• Multimedia and Artificial Intelligence
• Multimedia Applications
• Communication and Networking
• Signal Processing
• Security and content protection
• Multimedia sensors
• Education through multimedia
• Networking and collaboration
• Wireless, Mobile Computing and Multimedia
• Content Understanding
• Databases and File Systems
• Human-machine interface and interaction
• data management
• visual information systems
• Coding and compression
• multimedia retrieval
• upcoming areas of haptics
• multi-modality devices/systems
• authoring tools
• Web-based multimedia services
• multimedia semantics
• multimedia in mobile and ambient systems
• media streaming
• personalization
• multimedia tools
• system software and Hypermedia
• indexing and annotation
• metadata analysis in multimedia
• spatio-temporal analysis




8- مجلة British Journal of Educational Technology:


الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: لا يوجد مصاريف ( ولاكن نحتاج تأكيد من ذلك )
رقم التصنيف الدولى: Online ISSN:1467-8535
بيانات التصنيف و معامل التأثير: ( وتعتبر مجلة رفيعة جداً فى مجال تكنولوجيا التعليم)
Impact factor:2.588
ISI Journal Citation Reports © Ranking: 2018:31/243 (Education & Educational Research)

لغة النشر: الإنجليزية 

الناشر: © British Educational Research Association
لندن - المملكة المتحدة



واجهة موقع المجلة عبر الإنترنت

وصف المجلة:

توصف المجلة بأنها جمعية تعليمية ملتزمة بالنهوض بجودة الإبحاث وبناء القدرات البحثية وتعزيز المشاركة البحثية، كما تهدف المجلة إلى تطوير السياسة والممارسة البحثية من خلال الترويج لأفضل الأدلة إلتى تنتجها البحوث التعليمية.


مجالات النشر فى المجلة:

تتيح المجلة النشر فى مجال تكنولوجيا التعليم.



9- مجلة The Research in Higher Education Journal:


الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: لا يوجد مصاريف ( ولاكن نحتاج تأكيد من ذلك )
رقم التصنيف الدولى: ISSN Online: 1941-3432, Print:, 2327-7092

بيانات التصنيف و معامل التأثير:
Impact factor: 1.961 (2018)
Five year impact factor: 2.780 (2018
follow springer.com (Press here)

لغة النشر: الإنجليزية 

الناشر: معهد البحوث الأكاديمية والتجارية
مدينة Ponte Vedra Beach, FL - فلوريدا - الولايات المتحدة الأمريكية 

Academic and Business Research Institute
P.O. Box, 2235, Ponte Vedra Beach, FL, 32004, USA
editorial.staff@aabri.com
Phone - (904)435-4330



واجهة موقع المجلة عبر الإنترنت

وصف المجلة:

توصف المجلة بأنها وعاء يختص بالإبحاث فى مجال التعليم العالى وما قبل التعليم العالى، وتشتمل الإبحاث على تطوير البرامج الجديدة فى التعليم و الإتجاهات الحديثة للمعلمين والمناهج.


The Research in Higher Education Journal (RHEJ) publishes original, unpublished K-12 and higher education manuscripts. Appropriate topics for consideration include retention, assessment, accreditation, financial management in K-12 and higher education, new program development, teacher education, curriculum, recruitment and case studies in education. This journal is double-blind peer reviewed with an acceptance rate of less than 35%.



10- مجلة Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education:


الموقع الإلكترونى للمجلة: أضغط هنا
مصاريف النشر: لا يوجد مصاريف ( ولاكن نحتاج تأكيد من ذلك )
رقم التصنيف الدولى:

Print ISSN
1492-6156
Online ISSN
1942-4051

بيانات التصنيف و معامل التأثير:

تتميز المجلة بمعامل تأثير قوى، وهى تقع فى عدة فهارس مجلات علمية عديدة ومرموقة كما فى الصور التالية.

بيانات الفهرسة والتصنيف الدولى للمجلة 

بيانات الفهرسة طبقاً لمواقع الفهرسة الخاصة بالمجلات الدولية العلمية 

لغة النشر: الإنجليزية 

الناشر: Springer International Publishing


موقع المجلة عبر شبكة الإنترنت عبر ( Springer Link)


وصف المجلة:

توصف المجلة بأنها مجلة رائدة عالمياً فى مجال العلوم والرياضيات وتكنولوجيا التعليم وهى تمت عامها التاسع عشر ( فى 2019) وتشتمل على مقالات ذات جودة عالية وتراجع الإبحاث بشكل صارم وراقى وتغطى المجلة تعليم العلوم و التكنولوجيا والإبتكار.

The Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education is one of the leading international journals in the field of science, mathematics and technology education. Now entering its 19th year of publication, the journal offers high quality, peer reviewed articles covering a variety of topics in the field of STEM education, including indigenous education, environmental education, activism, nature of science, research competencies, mathematical giftedness, informal education, citizenship education, and engineering education. The journal is listed in the Web of Science and welcomes contributions in a variety of styles including research investigations, reviews of the literature, and position papers.






هناك تعليقان (2):

  1. جزاك الله خيرا

    ردحذف
  2. لو سمحت عايزة اسماء مجلات محلية مش دولية للنشر العلمي ف مجال تكنولوجيا التعليم ممكن تساعدني !!

    ردحذف